Bol u leđima? Kada posjetiti liječnika

Gotovo svi s vremena na vrijeme imaju bolove u leđima. Mnogo toga ih može uzrokovati – od preteškog treninga do bubrežnog kamenca.

Neki od najčešćih razloga uključuju:

• Istegnuće ili ozljeda mišića
  • Ozlijeđeni disk (amortizacija između kostiju vaše kralježnice)
  • Slomljena kost od osteoporoze
  • Artritis

Većina bolova u leđima nestane sama od sebe. Ali ako je intenzivan ili se ne poboljša nakon 3 dana, vrijeme je da posjetite liječnika.

Ako imate neke druge simptome, to bi mogao biti znak vrste upalnog artritisa koji se zove ankilozantni spondilitis (AS). Prvi znak AS-a je obično bol u leđima i vratu, ukočenost u donjem dijelu leđa, kukovima, vratu, zdjelici i drugim područjima. Često počinje kad ste u kasnim tinejdžerskim godinama ili u svojim 20-ima.

AS može uzrokovati:

• Bolovi u određenim zglobovima. Možete ga osjetiti u zglobu između kralježnice i zdjelice, stražnjem dijelu pete, između rebara, u prsnoj kosti ili u ramenima.
  • Jutarnja bol. Više vas boli kad ustanete ili nakon što se neko vrijeme niste micali. Bol vas čak može probuditi iz sna.
  • Problemi s očima, uključujući bol, zamagljen vid i osjetljivost na svjetlost.

Ako imate ove simptome, osobito ako ste tinejdžer ili mlada odrasla osoba, posjetite Polikliniku Help.

Kada posjetite liječnika zbog bolova u leđima

Naš liječnik će vam pogledati leđa i postaviti vam pitanja o tome koliko je intenzivna vaša bol. On također mogu pogledati koliko vam je lako sjediti, stajati i kretati se. To će mu pomoći da shvati odakle dolazi vaša bol.

Kako bi otkrio uzrok, naš liječnik može preporučiti druge pretrage kao što su:

• CT ili MRI skeniranje. Oni provjeravaju probleme s vašim kostima, diskovima, tkivom, mišićima, tetivama, krvnim žilama, živcima ili ligamentima.
  • X-zrake. Ovaj test može pomoći u otkrivanju artritisa ili slomljenih kostiju.
  • Elektromiografija (EMG). Ovaj test mjeri odgovor vaših mišića na električne impulse iz vaših živaca. Može pokazati imate li uklještene ili komprimirane živce duž kralježnice.
  • Krvne pretrage. Vaš liječnik će tražiti infekcije koje bi mogle uzrokovati bolove u leđima.
  • Skeniranje kostiju. Liječnici ih rijetko koriste za bolove u leđima, ali mogu pomoći u pronalaženju tumora ili pukotina uzrokovanih osteoporozom.

Nakon što vaš liječnik utvrdi u čemu je problem, raspravit će s vama mogućnosti liječenja. Za manje slučajeve bolova u leđima mogu predložiti lijekove protiv bolova koji se izdaju bez recepta, poput nesteroidnih protuupalnih lijekova (NSAID) ili grijaćih jastučića.

Za ozbiljnija stanja liječnik vam može dati jače lijekove poput narkotika, antidepresiva ili sredstava za opuštanje mišića.

Možda ćete morati posjetiti stručnjaka kako biste bolje razumjeli svoje stanje. Naš liječnik može predložiti da zakažete dodatan termin kod:

• Ortoped, liječnik specijalist za kosti, mišiće i zglobove
  • Reumatolog, koji se specijalizirao za artritis i slična stanja

Sve preglede možete obaviti u Poliklinici Help.

Kako se pripremiti

Prije posjeta liječniku napravite popis pitanja. Možete pitati svog liječnika:

• Koji su mogući uzroci mojih bolova u leđima?
  • Koje su sve moje mogućnosti liječenja?
  • Imaju li ti tretmani ikakvih rizika?
  • Mogu li išta učiniti da ublažim svoju bol ili spriječim da se pogorša?
  • Može li stres pridonijeti mojoj boli?
  • Koliko bi moj bol mogao postati ozbiljan?

Također, pratite svoje stanje prije nego što razgovarate sa svojim liječnikom. To im može pomoći da razumiju vašu situaciju i da vam postave točnu dijagnozu.

Zabilježite sve svoje simptome, koliko dugo traju, kada obično počinju i gdje se na tijelu nalazi bol. Zapišite druge probleme koji bi mogli biti povezani, poput umora ili problema na drugim dijelovima vašeg tijela.

Kralježnica i bolovi/bolesti povezani s našim tzv. corom

Je li ti drago što možeš stajati ili sjediti uspravno? Zahvalite svojoj kralježnici, hrpi malih kostiju zvanih kralješci duž središta vaših leđa. Podržava vašu glavu, ramena i gornji dio tijela. Vaša kralježnica igra još jednu ključnu ulogu: kralješci čine tunel za vašu leđnu moždinu. To je skup živaca koji povezuju vaš mozak s većim dijelom vašeg tijela.

Hernija diska

Jastučić koji se zove disk nalazi se između svakog vašeg kralješka, tako da ne stružu jedan o drugi. Kako starite, diskovi se počinju sušiti. Ako previše opteretite leđa, disk se može potrgati ili slomiti. Liječnici to nazivaju hernija diska. Možda nećete primijetiti. No ruke ili noge bi vas mogle boljeti, ili bi mogle osjećati utrnulost ili trnce. Obično pomažu vježbanje i tablete protiv bolova. Ako ne, možda ćete trebati operaciju.

Cervikalna spondiloza

To je rezultat postupnog slabljenja vašeg vrata kako starite. Mogli biste dobiti skliznuće diska ili bi kralješci mogli izbiti dodatnu kost koja se zove ostruga kako bi pokušali povećati snagu. Ligamenti koji povezuju kralješke mogu postati kruti i zategnuti. Bez obzira na uzrok, vrat vas može boljeti ili se teže kretati. Ako diskovi ili kralješci jako stišću živce i korijene živaca, mogli biste imati trajno oštećenje.

Osteoartritis

Vaši kralješci imaju sklisko tkivo na svakom kraju koje pomaže vašim leđima da se savijaju bez trenja. Ako ta hrskavica postane gruba ili se istroši, kralješci se počnu trljati jedan o drugi, zbog čega će vaša leđa biti bolna ili ukočena. Žene su sklonije od muškaraca dobiti osteoartritis u leđima, a on se s vremenom pogoršava. Vaš liječnik to ne može promijeniti. Ali lijekovi protiv bolova, terapija i tjelovježba pomažu ublažiti simptome.

Spinalna stenoza

Vaša kralježnica u sebi ima mjesta za leđnu moždinu i živce koji se granaju iz nje. Kada se ti prostori smanjuju, kosti mogu pritisnuti živce. Možda to nećete ni primijetiti, ali svaki put kada su živci u neredu, mogli biste osjetiti bol, trnce ili ukočenost ili bi vam se mišići mogli činiti slabima. Osteoartritis je najčešći uzrok spinalne stenoze.

Išijas

Ako bol puca od donjeg dijela leđa, kroz stražnjicu i u nogu, krivac može biti vaš išijatični živac. Disk hernija, trn kosti ili neki drugi problem s kralježnicom može stvarati pritisak na nju. Liječnici to zovu išijas. Obično zahvaća samo jednu stranu tijela. Topli oblozi, hladni oblozi, istezanje i lijekovi protiv bolova mogu vam pomoći da se osjećate bolje, ali možda ćete trebati liječnika da otkloni uzrok.

Tumor

Ponekad se rak širi s mjesta gdje počinje stvarati novu izraslinu u vašoj kralježnici. Vjerojatnije je da će ondje doći do raka pluća, dojke, prostate i kostiju. Nekoliko stanja koja nisu povezana s rakom također mogu stvoriti tumor kralježnice. Leđa vas mogu boljeti, a bol se širi cijelim tijelom. Vaše ruke ili noge mogu biti utrnute ili slabe. Dio vašeg tijela mogao bi čak biti paraliziran. Vaš liječnik može preporučiti operaciju, zračenje ili kemoterapiju.

Skolioza

Skolioza je jedno od stanja koje može izokrenuti vašu kralježnicu. Najčešći tip pogađa djecu tijekom njihovog ubrzanog rasta prije puberteta, savijajući kralježnicu u stranu. Ako vaše dijete ima skoliozu, njegova ramena mogu biti neravna ili jedna lopatica može stršati više od druge. Nitko ne zna što je uzrok tome. Skolioza se može pogoršati i uzrokovati probleme, ali proteza to može spriječiti.

Kifoza

Ovo stanje savija vašu kralježnicu prema naprijed. To se obično događa kada vam kralješci puknu ili se zgnječe. Najčešće obolijevaju starije žene, ali može zahvatiti i djecu čija se kralježnica krivo razvija. Može uzrokovati bol i druge probleme, a u težim slučajevima može izobličiti cijelo tijelo. Ovisno o tome koliko je vaša kralježnica zakrivljena, liječenje može uključivati ​​lijekove protiv bolova, vježbe ili operaciju.

Ankilozantni spondilitis

Ova vrsta artritisa obično počinje tako da donji dio leđa i kukovi budu ukočeni i bolni, osobito ujutro. S vremenom se može proširiti uz kralježnicu te na druge zglobove i organe. Kralješci i kosti u vašem prsnom košu mogli bi se spojiti, ostavljajući vas pogrbljenim. Mladići ga dobivaju češće nego žene, a može se javljati i u obiteljima. Rano liječenje vježbanjem i lijekovima pomaže usporiti napredak.

Ozljeda leđne moždine

Ozljeda najčešće dolazi od nesreće (kao što je pad, sudar ili sportska nesreća) ili od lomljenja. U većini slučajeva leđna moždina dobije modrice ili joj se prekine dotok krvi. To može spriječiti vaš mozak da kontrolira dio vašeg tijela, pa može biti vrlo ozbiljno. Što je više na vašoj kralježnici, to je veći dio vašeg tijela pogođen. Vaša šansa da se oporavite ovisi o tome koliko je teška ozljeda.

Slomljen vrat ili leđa

Nesreće i ozljede također mogu slomiti kosti. Kada se to dogodi jednom od gornjih sedam kralježaka, odmah ispod vaše lubanje, to se zove slomljen vrat; dalje dolje su slomljena leđa. Gubitak koštane mase zbog godina može učiniti i vaša leđa slabima, a možda ćete dobiti prekid koji se s vremenom događa polako. U tom slučaju može pomoći proteza za leđa ili operacija. Slomljeni kralješci također mogu ozlijediti vašu leđnu moždinu.

Spondilolisteza

Kralješci mogu kliziti u stranu, tako da se ne poravnaju s onima iznad i ispod njih. Spondilolisteza je glavni uzrok bolova u donjem dijelu leđa. To se događa kako vaše tijelo stari, ali također može utjecati na mlade ljude koji se bave sportovima koji opterećuju donji dio leđa, poput nogometa, gimnastike i dizanja utega. Odmor bi trebao pomoći. Ako se bol nastavi, možda ćete trebati operaciju.

Sindrom Cauda Equina

Živci koji se granaju iz kralježnice u donjem dijelu leđa pomažu vašem mozgu da kontrolira vaše noge i organe u zdjelici. Disk hernija, prijelom ili drugo stanje moglo bi izvršiti pritisak na ovu skupinu živaca, zvanu cauda equina, uzrokujući ovu rijetku, ali opasnu bolest. Potrebna vam je hitna operacija kako biste vratili bilo kakav gubitak osjećaja, kretanja ili kontrole nad mjehurom i crijevima.

Siringomijelija

U rijetkim slučajevima, mala vrećica ispunjena tekućinom koja se naziva cista može se formirati u leđnoj moždini. To se može dogoditi kada se moždano tkivo gura s vaše lubanje u leđnu moždinu, ili zbog ozljede ili tumora. Siringomijelija vam možda neće stvarati probleme. Ali ako cista nastavi rasti, može ozlijediti vašu leđnu moždinu i na kraju biste mogli morati na operaciju.

Kada pozvati liječnika

Ako imate sreće, stanje kralježnice ne čini ništa što primijetite. Ali ako osjećate da nešto nije u redu, obratite pozornost.

Poliklinika Help tu je za vas I sva vaša bolna stanja kao i svu potrebnu prevenciju.